מי נותנת לאנגליה 45 מיליון דולר מדי שנה? לאיזו יצרנית תלבושות יש הכי הרבה נציגות במסגרת מונדיאל 2014?
המונדיאל הוא חגם של השחקנים, המדינות, האוהדים, התקשורת וכמובן – המפרסמים. החל מחברות הלבשה, דרך חברות אלקטרוניקה ומכשירי חשמל ועד יצרניות כורסאות הטלוויזיה, כולן מחפשות לנגוס בעוגת הפרסום ולהשיג חשיפה במהלך החודש שבו מאות מיליונים ייחשפו לבמה הגדולה ביותר שיש לכדורגל העולמי להציע. זה הזמן לסקור ולראות מיהם המפרסמים הגדולים ביותר של הנבחרות, אשר ייקחו חלק בגביע העולמי.
כמובן שהספונסרית הראשית היא זו שאחראית על הביגוד וכאן יש קרב בין אדידס ונייקי, כאשר פומה נמצאת מאחור. ההתאחדות הברזילאית מקבלת 34 מיליון דולר לשנה מחברת נייקי, שמאמצת את ההתאחדות ואת הסלסאו במשך עשרות שנים. ב-1996 חתמה נייקי על הסכם חסות עם ההתאחדות בשווי 200 מיליון דולר לעשר שנים. אחת מההערכות המוכרות היא שנייקי הפעילה לחץ על ההתאחדות לכפות על מריו זגאלו את שיתופו של רונאלדו בגמר המונדיאל, שעות ספורות לאחר שעבר התקף בבית המלון בו שהתה הנבחרת. הסברה הזו הופרכה ברבות השנים ונטען שוב ושוב כי לנייקי לא היה קשר לכך.
עם כל הכבוד לנייקי, אדידס היא זו שמאמצת את אלופת העולם ספרד בסכום של כ-33 מיליון דולר בשנה (עד 2018). מה קורה אצל יתר הנבחרות הגדולות בגזרת הלבוש? אנגליה, הולנד, צרפת ופורטוגל זוכות לחסות של נייקי. מנגד, ארגנטינה, גרמניה, רוסיה וקולומביה נמצאות בצד של אדידס. איטליה, שווייץ, צ'ילה וקמרון הלכו עם חברת פומה, שמדורגת במקום השלישי בקטגוריה הזו.
אגב, נבחרת גרמניה, שבמדינתה נוסדה חברת אדידס (ע"ש אדי דסלר), מאומצת על ידי חברת הלבוש המוכרת בסכום של 37 מיליון דולר מדי שנה. ומה עם ליאו מסי? השם שלו ושל חבריו הספיק להתאחדות הארגנטינית רק ל-11 מיליון דולר בשנה מאדידס. מי יודע, אולי אחרי המונדיאל זה ישתנה. הסכום הגבוה ביותר שמשולם עבור תלבושת רשמית מגיע מממלכת הכדורגל. נייקי, שהחליפה ב-2012 את יומברו, משלמת להתאחדות האנגלית 45 מיליון דולר מדי שנה עד 2018. פומה תומכת באיטליה ב-27.5 מיליון דולר בשנה.
1. נייקי – 10 נבחרות
2. אדידס – 9
3. פומה – 8
4. לוטו, מרתון, יומה, אולספורט, בורדה – נבחרת אחת כ"א
האתר sportspromedia עשה מיפוי מקיף של החסויות שמקבלות הנבחרות השונות במהלך מונדיאל 2014 והעלה נתון מעניין במיוחד. הנבחרת שזוכה להכי הרבה נותני חסות היא קוסטה ריקה עם לא פחות מ-36 נותני חסות, קטנים וגדולים, מקומיים ורב לאומיים. אחריה ברשימה נמצאות בוסניה (29) וארצות הברית (20). הנבחרות הגדולות, ביניהן ברזיל, אנגליה, גרמניה וספרד, נמצאות בהמשך הרשימה, אך תהיו בטוחים שהסכומים שהן מכניסות גבוהים בהרבה. למשל, ב-2013 ההתאחדות הברזילאית קיבלה 101.6 מיליון דולר ביחד מ-17 נותנות חסות שונות, זינוק של כ-55 מיליון דולרים בהשוואה לסכום שהתקבל ב-2008 (46.3 מיליון דולר).
בין החברות הרב לאומיות הבולטות שמפרסמות את הנבחרות שיתמודדו במונדיאל ניתן למצוא את קוקה קולה, שמלבד היותה אחת הספונסריות הראשיות של הגביע העולמי, תומכת גם ב-12 נבחרות, כולל כל הארבע ששובצו לבית ח' – בלגיה, רוסיה, אלג'יריה ודרום קוריאה. פולקסווגן מאמצת שמונה נבחרות שונות, כששלוש מהן הוגרלו לבית ה' (שווייץ, צרפת ואקוואדור). ג'ילט מאמצת 5 נבחרות. אי אפשר לשכוח את יצרניות הבירה, הרכב וחברות התעופה, אשר גם להן חלק נכבד בעוגת הפרסום.
2 תגובות
Pingback: מונדיאל: מענק הזכייה לשחקני ספרד - 720 אלף יורו. ספורטור מונדיאל
Pingback: "מונדיאל 2014 יהיה הצלחה אדירה". ספורטור מונדיאל